Richard Podotherapie 
Gespecialiseerd in kinderen met hiel-,achillespees- en knieklachten

Algemene leveringsvoorwaarden



Artikel 1. Definities


In deze voorwaarden wordt verstaan onder:


1. Leverancier: de vervaardiger van en/of groothandel en/of detailhandelaar
en/of dienstverlener in orthesen, steunzolen, voetbehandelingen en aanverwante artikelen en diensten in de meest ruime zin des woords.
2. Afnemer: de opdrachtgever, koper, aanbesteder die met de leverancier een overeenkomst ter zake van de in dit artikel onder lid 1 bedoelde verrichtingen aangaat of wil aangaan of aan of voor wie de leverancier een aanbieding doet of een leverantie of prestatie verricht.
3. Prijs: de prijs welke als één geheel tussen leverancier en de afnemer is overeengekomen voor één of meerdere transacties, of de prijs welke ingevolge de bepalingen van deze voorwaarden in de plaats van de overeengekomen prijs van toepassing is.
4. Overmacht: alle omstandigheden, welke redelijkerwijze de nakoming en/of tijdige nakoming van de verplichtingen uit transacties in de weg staan, zoals brand, natuurrampen, werkstaking, waterschade, oproer, overheidsmaatregelen, sabotage, diefstal, vermissing en storingen in de levering van energie, zowel in de onderneming van de leverancier als in ondernemingen waarvan de leverancier materialen betrekt, of andere omstandigheden, welke de normale bedrijfsuitoefening onmogelijk maken zowel in Nederland als in het land van herkomst en/of doorvoer der grondstoffen en/of materialen.
5. Overeenkomst: de door partijen gesloten overeenkomst die betrekking heeft op de levering en/of diensten ten aanzien van orthesen, steunzolen, voetbehandelingen en aanverwante artikelen in de meest ruime zin des woords.
6. NVvP: de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten in Nederland.
7. NVvP lid: de podotherapeut, lid van de NVvP.
8. Klachtencommissie: de commissie voor de behandeling van klachten van
een afnemer jegens een NVvP lid.
9. Geschillencommissie: de geschillencommissie Uiterlijke Verzorging voor de
behandeling van klachten van een afnemer jegens een NVvP lid.
10. Behandelaar: een medewerker van de leverancier die namens de leverancier
de levering en of dienst verricht aan de afnemer.


Artikel 2 Aard van de te leveren diensten


De diensten die de leverancier verricht zijn geen handelingen op het gebied van de geneeskunst, tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat zij dat wel zijn.


Artikel 3 Geldigheid en bekendmaking


1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, leveranties en prestaties, zowel voor wat betreft het ambacht, groothandel en detailhandel, verricht door Richard Podotherapie B.V. of een van haar groepsmaatschappijen, handelend onder de naam ‘Richard Podotherapie’.
2. Algemene voorwaarden van de afnemer zijn niet toepasselijk en worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3. Bekendmaking van deze voorwaarden geschiedt door een offerte (of aanbieding) of overeenkomst, waarbij een exemplaar van deze voorwaarden ter beschikking worden gesteld.
4. Tenzij anders overeengekomen worden de ingevolge dit artikel onder lid 3 bekend gemaakte voorwaarden geacht door de afnemer te zijn geaccepteerd.


Artikel 4 Nietigheid of vernietiging van (een deel van) de voorwaarden


1. Nietigheid of vernietiging van één of enige bepalingen van deze voorwaarden of van enige bepaling in een tussen leverancier en afnemer gesloten overeenkomst laat de werking van de overige bepalingen van deze voorwaarden of van die overeenkomst onverlet.
2. In geval van nietigheid of vernietiging zoals in het eerste lid bedoeld zullen leverancier en afnemer voor die bepalingen een regeling in de plaats stellen die de strekking van het beding zo goed mogelijk benadert.


Artikel 5 Offertes


1. Alle offertes of aanbiedingen hebben, tenzij anders overeengekomen, een geldigheidsduur van dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de dagtekening van de offerte of aanbieding; zij zijn gebaseerd op de bij de aanbieding door de afnemer of namens de afnemer door een behandelend deskundige verstrekte gegevens en door de leverancier gedane opmetingen, voor zover deze hebben plaatsgevonden. Indien eerst na het verstrijken van deze dertig kalenderdagen de opdracht wordt ontvangen, heeft de leverancier het recht om deze opdracht te weigeren.


2. Indien de leverancier niet binnen vijf werkdagen nadat de opdracht is ontvangen heeft gereageerd, mag de gegeven opdracht als bevestigd worden beschouwd, en is de leverancier gehouden deze uit te voeren conform de door hem uitgebrachte aanbieding.


Artikel 6 Prijs en prijswijzigingen


1. De prijs die een afnemer moet betalen voor de door de leverancier verrichte werkzaamheden en/of geleverde zaken wordt vooraf, dus vóór uitvoering van de werkzaamheden dan wel vóór levering van de zaken, overeengekomen tussen partijen.
2. Alle prijzen zijn vermeld in euro’s en exclusief BTW en/of andere heffingen.
3. Indien na het sluiten van de overeenkomst tussen partijen enige verhoging van prijsbepalende factoren optreedt, is de leverancier gerechtigd deze
verhoging in rekening te brengen.
4. De afnemer heeft het recht binnen twee weken na ontvangst van een bericht
van de verhoging van de te betalen prijs, de overeenkomst te ontbinden,
onder verrekening van de reeds door de leverancier gemaakte kosten.
5. De afnemer heeft het in artikel 6 lid 4 bedoelde recht niet indien de verhoging
van de te betalen prijs het gevolg is van een prijswijziging die voortvloeit uit een wettelijke bepaling of een door of vanwege de overheid uitgevoerde maatregel.


ALGEMENE LEVERINGS-, VERKOOP-, EN BETALINGSVOORWAARDEN Richard Podotherapie  en haar groepsmaatschappijen.


Artikel 7


Levering
1. De levering en/of dienst vindt plaats op het bedrijf van de leverancier of een van de spreekuurlocaties van de leverancier.
2. Als de afnemer verzoekt de goederen te vervoeren of te doen vervoeren naar een door hem opgegeven adres vindt het transport voor rekening en risico van de afnemer plaats.
3. De wijze van verzending wordt in beginsel door de leverancier bepaald tenzij de afnemer tijdig bekend maakt hoe hij wenst dat de verzending plaats vindt.
4. De leverancier is bevoegd een bestelling of opdracht in zijn geheel of in gedeelten te leveren. Deelleveringen kunnen afzonderlijk aan de afnemers worden gefactureerd.
5. De leverancier behoudt zich het eigendom van de te leveren en/of geleverde zaken voor tot het moment waarop de afnemer aan al zijn verplichtingen jegens de leverancier heeft voldaan.
6. De afnemer kan er geen beroep op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de leverancier daarvan niet binnen een redelijke termijn nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk in kennis heeft gesteld.


Artikel 8 Levertijd


1. Onder levertijd wordt verstaan de eventueel in de overeenkomst bepaalde termijn waarbinnen de prestatie moet zijn verricht. Een bedongen levertijd gaat pas in als alle voor de uitvoering van de verrichting noodzakelijke administratieve en technische gegevens in het bezit zijn van de leverancier. Van het daadwerkelijk begin van de levertijd maakt de leverancier melding aan de afnemer.
2. De opgave van de levertijd geschiedt zo nauwkeurig mogelijk. De leverancier verplicht zich om zich zoveel mogelijk aan de opgegeven levertijd te houden. De opgegeven levertijd is geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij niet tijdige levering dient de afnemer de leverancier schriftelijk in gebreke te stellen.
3. Na de ingebrekestelling als bedoeld in artikel 8 lid 2 krijgt de leverancier alsnog een bepaalde termijn om de werkzaamheden te verrichten en/of de zaken te leveren. Deze nieuwe termijn bedraagt maximaal 21 kalenderdagen. Bij overschrijding van deze nieuwe termijn heeft de afnemer – met behoud van diens recht op nakoming – het recht om zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de overeenkomst te ontbinden.
4. Indien de afnemer overgaat tot ontbinding van de overeenkomst als bedoeld in artikel 8 lid 3 is hij gehouden tot betaling van een geldsom aan de leverancier ter vergoeding van de door de leverancier gemaakte kosten en/of reeds verrichte werkzaamheden. Eventueel reeds op grond van artikel 9 lid 4 door de leverancier ontvangen bedragen worden na verrekening van de gemaakte kosten en/of reeds verrichte werkzaamheden door de leverancier terug betaald aan de afnemer.
5. De leverancier is nimmer aansprakelijk voor enigerlei schade die de afnemer lijdt door overschrijding van de levertijd.


Artikel 9 Betaling


1. Betalingen geschieden contant of per pin voor of bij de aflevering, tenzij overeengekomen is dat op rekening of op een andere wijze betaald zal worden, geschiedt de betaling uiterlijk binnen 14 dagen na factuurdatum.
2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, moet de afnemer betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de overeenkomst zijn vastgelegd.
3. Beroep op schuldvergelijking is nimmer toegestaan.
4. De leverancier heeft het recht om maximaal 50% van de prijs bij vooruitbetaling te
verlangen, wanneer dit naar zijn oordeel gewenst of noodzakelijk is.
5. De afnemer blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de betaling van de prijs aan de leverancier, ook indien de afnemer er bij de verstrekking van de opdracht tot levering vanuit is gegaan dat een derde partij de prijs aan de leverancier zou voldoen en deze derde om welke reden dan ook niet tot betaling van de prijs aan de leverancier overgaat.


Artikel 10 Wanbetaling


1. De afnemer is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingstermijn. De leverancier zendt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de afnemer alsnog de gelegenheid om binnen 14 dagen na de dagtekening van deze betalingsherinnering het verschuldigde bedrag te voldoen.
2. Indien de afnemer na het verstrijken van de termijn van 14 dagen als bedoeld in artikel 10 lid 1 het verschuldigde bedrag niet heeft voldaan, is hij vanaf de vervaldatum van de factuur de alsdan geldende wettelijke rente verschuldigd. De rente wordt berekend over het nog openstaande bedrag, vanaf de vervaldag tot en met de dag van betaling, waarbij een gedeelte van een maand zal gelden als gehele maand.
3. Alle door de leverancier ter incassering van haar vordering te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van de afnemer. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend op basis van het bepaalde in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Als de afnemer handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf is het in dit artikel onder lid 3 genoemd ‘Besluit vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten’ niet van toepassing.
5. Zolang de afnemer het volledige bedrag van de openstaande facturen niet heeft voldaan, waaronder ook te verstaan de betaling van de wettelijke rente en de overige kosten die in verband met de te late betaling van de facturen zijn gemaakt, blijft de door de leverancier aan de afnemer geleverde zaak het eigendom van de leverancier en kan deze zaak te allen tijde door de leverancier worden terug gevorderd.
6. Indien de leverancier tot terugvordering van een zaak als bedoeld in artikel 10 lid 5 wenst over te gaan, deelt hij dit schriftelijk mede aan de afnemer. De afnemer is verplicht om binnen vijf kalenderdagen na dagtekening van de mededeling tot terugvordering de zaak franco aan de leverancier terug te zenden, dan wel het volledige bedrag van de nog openstaande facturen te voldoen.


Artikel 11 Tussentijdse ontbinding


1. De leverancier is bevoegd de overeenkomst tussentijds te beëindigen indien: - de afnemer in verzuim is, dan wel enige verplichting jegens de leverancier
niet nakomt;


- de afnemer in staat van faillissement, surseance van betaling, toepassing
van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, beslaglegging
of liquidatie komt te verkeren, dan wel anderszins de beschikkingsmacht
over zijn of haar vermogen of een gedeelte daarvan verliest of heeft verloren.
2. In geval van beëindiging in de zin van lid 1 van dit artikel is de afnemer aansprakelijk voor alle reeds door de leverancier gemaakte kosten en is de afnemer gehouden die kosten te vergoeden.
3. In geval de afnemer een afspraak heeft met de leverancier en hij verschijnt niet op deze afspraak, zonder tijdige annulering van de afspraak, dan is de afnemer gehouden om de kosten van de gereserveerde tijd aan de leverancier te vergoeden. Bij annulering, uiterlijk 24 uur voor de gemaakte afspraak, zullen geen kosten in rekening worden gebracht.


Artikel 12 Overmacht


1. De leverancier is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de afnemer indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de Wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop leverancier geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor leverancier niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. De leverancier heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat de leverancier zijn verbintenis had moeten nakomen.
3. In geval van overmacht is de afnemer niet gerechtigd tot enige vorm van schadevergoeding.
4. De leverancier kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
5. Indien de leverancier ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is leverancier gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De afnemer is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.


Artikel 13 Aansprakelijkheid


1. De leverancier is nimmer aansprakelijk voor de indirecte kosten en indirecte schade, op enigerlei wijze verbandhoudende met, dan wel veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst.
2. De afnemer vrijwaart de leverancier voor aanspraken van derden tot vergoeding van schade of anderszins, opgetreden in verband met de aan de afnemer geleverde zaken en/of ten behoeve van de voor de afnemer verrichte werkzaamheden.
3. De leverancier is slechts aansprakelijk voor directe schade voor zover in dit artikel is bepaald.
4. Aansprakelijkheid van de leverancier voor zaakschade en/of schade wegens overlijden of lichamelijk letsel veroorzaakt door een gebrek in een product dat de leverancier niet zelf heeft vervaardigd, is uitgesloten.
5. De afnemer vrijwaart de leverancier voor de onder artikel 13 lid 4 genoemde schade. 6. De leverancier is nimmer tot enige andere schadevergoeding gehouden voor directe
kosten en directe schade die het gevolg zijn van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst dan tot het bedrag waarvoor de leverancier zich heeft verzekerd.
7. Indien de verzekeraar om enige reden niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid als bedoeld in lid 6 van dit artikel beperkt tot het factuurbedrag waarop de overeenkomst die de toerekenbare tekortkoming bevat betrekking heeft, voor zover dit factuurbedrag is betaald.


Artikel 14 Garantie


1. Voor wat betreft de aangemeten pasvorm geldt –bij een gelijkblijvende situatie- een garantie van drie maanden na de levering.
2. Voor wat betreft het materiaal en de technische kwaliteit van de geleverde steunzolen geldt een garantie van zes maanden na de levering.
3. Voor wat betreft de normale slijtage, dan wel onzorgvuldig gebruik, zijn de
garantiebepalingen niet van toepassing.
4. Geringe afwijkingen geven de afnemer geen recht op hernieuwde levering.
Een naar maat vervaardigde zaak kan niet worden teruggenomen en geeft geen recht op hernieuwde levering indien de vervaardiging is gebaseerd op foutieve gegevens die door de afnemer aan de leverancier zijn verstrekt.


Artikel 15 Klachten


1. Een klacht over de door de behandelaar als NVvP lid verrichte werkzaamheden of de door het NVvP lid geleverde zaak kan worden ingediend volgens de ‘Procedure voor de behandeling van klachten’ bij de Patiënten Advies Commissie ( PAC) van de NVvP. De afnemer vult hiertoe het ‘Klachtenformulier voor de Patiënten Adviescommissie’ volledig in. Dit formulier is bij de leverancier verkrijgbaar.
2. Het indienen van een klacht ontheft de afnemer niet van zijn betalingsverplichtingen.
3. Een klacht over een geleverde zaak, die wel aan de kwaliteiten voldoet maar die niet geschikt blijkt te zijn voor het doel waarvoor de afnemer deze wenst te gebruiken, wordt niet aanvaard.
Artikel 16 Intellectuele eigendom
1. De leverancier behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. De leverancier heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de afnemer ter kennis van derden wordt gebracht.
2. De door de leverancier of in opdracht van de leverancier vervaardigde leesten of mallen blijven eigendom van de leverancier.


Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen


1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij leverancier partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
3. Uitsluitend de Nederlandse rechter is bevoegd. 



 
 
 
E-mailen
Bellen